Tour Nickery - Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Diessen - WaarBenJij.nu Tour Nickery - Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Diessen - WaarBenJij.nu

Tour Nickery - Bigipan

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Vorige week is het 'zware' leven weer begonnen hier in Suriname. Ik heb 4 dagen stage gelopen, waarvan 2 bij stichting Rumas (Stichting voor Drop-out leerlingen van 16 tot 24 jaar) en 2 dagen bij de crèche.
Heel veel inhoudelijks kan ik niet vertellen over de stage maar ik heb van de jongeren in ieder geval genoeg huwelijksaanzoeken en telefoonnummers gekregen. Want een blanke vrouw is natuurlijk helemaal fantastisch.

Naast het harde werken heb ik natuurlijk ook weer lekker ontspannen. Dit weekend zijn we namelijk op trip geweest naar Nickery en Bigipan.
Op zaterdagmorgen zijn we vertrokken richting Nickery met ongeveer 40 bakra's (blanke mensen).
Met 2 volle bussen werden we naar Nickery gebracht. Dit is ongeveer 4 uur rijden naar het westen vanaf Paramaribo. Op onze weg hier naartoe zijn we allereerst in Groningen gestopt om te ontbijten. Hier hebben we brulapen gespot in het wild.Hierna zijn we onze weg vervolgd naar Wageningen. (Ik wilde voor Susan (nichtje) een foto maken van het bord Wageningen, maar deze was helaas nergens te bekennen.)
In Wageningen staat een hele grote rijstfabriek die wij van een afstand konden bewonderen. Na even wat gedronken te hebben zijn we doorgeren naar Nickery. (Dit is de grootste stad in Suriname, op Paramaribo na.)
Hier hebben we een Hindoestaanse tempel bezocht waar wat uitleg werd gegeven over de verschillende kleurrijke beelden die er binnen stonden.
Na deze bezienswaardigheid en lekker geluncht te hebben zijn we doorgereden naar de pier waar we de boot op moesten.

Eenmaal bij de pier moesten we onze spullen overladen in een bootje waar 8 personen op pasten.
Hiermee hebben we ongeveer een uur gevaren waarna we aankwamen bij Bigipan. Dit is een moerasachtig natuurreservaat. We verbleven daar in een hut op palen midden in het water. We zaten als het ware met 40 mensen 'opgesloten' in een hut. Alleen per boot konden we vervoerd worden.
In de avond hebben we daar lekker zonsondergang gekeken en zijn we op kaaimannentour gegaan. Verder gezellig gekletst en in de late uurtjes gaan slapen.

De volgende ochtend zijn we met de boot een stukje gaan varen waarna we na een tijdje stopten. Hier gingen we natuurlijk modderbaden. Vanuit de boot moesten we in het water springen waardoor je meteen tot je knieën in de modder zakte. We konden ons daar lekker mee insmeren en scrubben.
Na een half uurtje gebaad te hebben zijn we met de boot terug gegaan naar onze hut. Daar onze spullen gepakt en onze weg weer vervolgd naar Paramaribo waar we rond 7 uur in de avond aankwamen.
Met een aantal mensen hebben we nog wat gegeten voor het afscheid van Marloes en daarna ben ik lekker mijn bed in gekropen.

Gisteren heb ik voor het eerst echt les gegeven bij stichting Rumas, wat erg leuk was. Hierna ben ik naar Marloes gegaan om even afscheid te nemen van haar.
In de middag ben ik nog even wezen zwemmen en ben daarna weer op tijd naar bed gegaan.

Vanmorgen werd ik wakker met het heerlijke idee dat ik de klok rond had geslapen. Ik ben dus weer helemaal bijgekomen van het weekend.

De rest van de week die komt ga ik rustig aan doen. Waarschijnlijk in het weekend met Maartje (Nieuwe huisgenootje) naar de Vlindertuin en verder lekker genieten van Paramaribo.

Voor nu ga ik even aan school werken, want ook dat moet gebeuren hier in Suriname!

Heel veel liefs uit de Prinsessenstraat hier in Paramaribo!

  • 13 Mei 2014 - 22:29

    Tineke:

    Hoi Anne
    Nooit geweten dat Suriname zoveel toeristische attracties heeft! Eigenlijk hoor je maar zelden dat iemand daar echt op vakantie gaat. Maar jij hebt inmiddels al zoveel dingen beschreven, dat het echt wel de moeite waard lijkt om naar toe te gaan. Wie weet kun jij dat gaan promoten?
    Wanneer komt Bart eigenlijk naar jou toe? of is dat pas op het allerlaatst?
    Hebben jullie in dat bouwsel op de laatste foto overnacht? Lijkt me wel spannend, helemaal omringd door water en niet zelf weg kunnen gaan....brrr.
    Nou, Luuk is heftig met zijn examens bezig; gisteren Nederlands gehad en vandaag scheikunde. Hij heeft er tot nu toe alle vertrouwen in!
    Geniet lekker verder, snuif alle indrukken maar diep in je op! Veel succes met zowel de fun als de meer verplichte zaken!

  • 14 Mei 2014 - 11:48

    Theo Van Diessen:

    Noui nou Anne, je maakt wel heel wat mee daar in Suriname! Je combineert het leuke op een goede manier met het serieuze werk!
    Hier bij onsw gaat alles zijn gangetje.
    Met de enkel van Tante Toos gaat het al weer een beetje beter, maar met name liopen en fietsen gaat nog helemaal niet al te best, dus het zal nogwel een tijd duren voor het weer helemaal goed is.
    Peter moet 30 juni geopereerd worden voor kruisband/ knie.
    Anke heeft het gmet Ramon goed naar haar zin in haar huisje in Gennep en Rob maakt het verder ook prima!

    Nou Anne het ga je voorlopig weergoed daar in het verre Suriname en de gtroetjes van mij, tante Toos en de rest natuurlijk.

    Ik zie met belangstelling je volgende "update" tegemoet!

    Groetjes van Ome Theo.

  • 16 Mei 2014 - 14:23

    Christien:

    O Anne, wat zul jij een grote stap terug moeten doen als je weer in Liempde bent, hier is niks te beleven als ik dat met jou verhalen vergelijk. Dus geniet zo lang je kan.
    Daarom neem ik je moeder binnenkort mee richting Santiago de Compostela en hoop dat jij onze leuke reisverslagen zult lezen.
    Nog ruim één week en dan gaan we,HEERLIJK!!!
    Blijf schrijven en foto's toevoegen, want het blijft leuk om te zien
    Groetjes Christien

  • 19 Mei 2014 - 01:29

    Anne Van Diessen:

    @Tante Tineke, Allereerst: Wens Luuk nog maar heel veel succes met zijn examen(s). Ik hoop dat hij slaagt. Dan houd ik de chocoladebol wel tegoed.
    We hebben in die hut inderdaad overnacht. Erg leuk! Met 40 man in allemaal hangmatten.
    Bart komt 5 juli hierheen. Op 17 juli vliegen wij dan samen terug naar Nederland!
    Maar ik wil nog zoooo veel zien hier. Er zijn inderdaad erg veel bezienswaardigheden. Wist ik van te voren ook niet. Groetjes uit Paramaribo!
    @Ome Theo: Ja het is inderdaad erg leuk! Mooi dat het met Tante Toos alweer iets beter gaat. En waarom moet Peter geopereerd worden dan?
    @Christien: Ja, dat zal wel flink afkicken worden als ik weer terug ben in Nederland, helaas!
    Natuurlijk lees ik jullie verslagen. Jullie moeten alleen even goed uitvogelen dat het ook op Facebook komt. Dan krijg ik het automatisch te zien! Alvast heel veel succes en plezier met de tocht!

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 06 Okt. 2013
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 24986

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Peru

24 April 2016 - 15 Mei 2016

Canada

01 Februari 2014 - 17 Juli 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: