Adyosi, brasa, bosi (afscheid, knuffel, kusje) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Diessen - WaarBenJij.nu Adyosi, brasa, bosi (afscheid, knuffel, kusje) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Diessen - WaarBenJij.nu

Adyosi, brasa, bosi (afscheid, knuffel, kusje)

Blijf op de hoogte en volg Anne

03 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Sorry voor het lange wachten op mijn reisverslag. De laatste tijd is er niet zo heel veel spannends gebeurt hier in Paramaribo dus vandaar dat ik al een lange tijd niets had geschreven.
Voor dit reisverslag zal ik mijn geheugen maar eens even opfrissen.

3 weken geleden ongeveer zijn we met mijn huis en het huis hier schuin tegenover (Waar Floor en Roger wonen) en een aantal Surinaamse jongens naar Republiek geweest.
Hier zijn we al een keer eerder geweest. Dit keer zijn we echter naar een andere plek gegaan. Het was een gezellig weekend waarin we lekker hebben gechilld.
Op vrijdagavond hebben we gezellig gekletst met z'n allen en zijn in de late uurtjes gaan slapen.
Zaterdag in de middag zijn we naar Matta gereden. Daar reden we een zandvlakte op waar 1 hutje stond. In dat hutje woont een indiaan, Oom Chris. Van oom Chris kregen we bij aankomst allemaal 4 shotjes die we op moesten drinken.
Allereerst 2 shotjes (80% alcohol) die de geesten van ons wegdreven. Tijdens het drinken moesten we naar de richting kijken waar de zon op kwam, omdat het drankje anders niet werkte.
Vervolgens kregen we een drankje dat goed was voor ons lichaam. In deze fles zat een opgezette cobra. Dit zorgde ervoor dat ons lichaam in goede staat bleef.
In de allerlaatste fles zat een staart van een dier (Ik weet helaas niet meer welk dier). Dit drankje was goed voor ons geslachtsdeel. Tijdens het drinken ervan moesten we met onze vrije hand ons geslachtsdeel vastpakken. Wanneer we dit niet deden zou het ook niet werken.
Deze drankjes waren een erg unieke ervaring. Helaas heb ik er nu nog geen foto's van. Maar, ze komen eraan!
Nadat we de deze drankjes op hadden zijn we in een kreekje midden in de jungle gaan zwemmen zodat we even konden afkoelen.
Rond 6 uur in de avond zijn we weer terug gereden naar ons huisje bij Kreek Republiek.
Daar hebben we nog een gezellige avond gehad met iedereen en zijn de dag erna weer naar huis gereden.

Het volgende hoogtepunt van de afgelopen weken was mijn laatste stagedag afgelopen vrijdag bij de crèche. Deze dag werd er ook Keti Koti gevierd op stage. Voor degenen die niet weten wat het inhoudt: Bij Keti Koti wordt er de afschaffing van de slavernij gevierd.
Tijdens dit feest gaat iedereen verkleed in de traditionele kledij. Ik dus ook! Een collega van stage had een rok voor mij genaaid van een erg mooie stof. Dus tijdens die dag viel ik niet eens op tussen de Surinamers.

Samen met de kinderen van stage zijn we op een partybus door de stad gereden en hebben flink gedanst. Hierna was het nog feest bij de crèche waarbij het eten natuurlijk niet mocht ontbreken. Er was voor ieder wat wils. Echt op z'n Surinaams. Om half 4 was het feest gedaan en gingen alle kinderen naar huis.

Afgelopen maandag ben ik nog even langs stage gegaan om echt afscheid te nemen. Allereerst bij stichting Rumas en daarna bij de crèche. Bij stichting Rumas heb ik veel huwelijksaanzoeken, telefoonnummers en complimentjes gekregen en bij de crèche heb ik van MIJN kindjes veel bigi brasa's en bosi's (dikke knuffels en kusjes) gekregen. Verschil moet er zijn!
Ook heb ik een mooi geknutseld hart gekregen met de namen van de kinderen erop. Een leuk aandenken om mee te nemen naar Nederland.

Gisteren was het echt Keti Koti. Hier in Suriname is dit een vrije dag voor iedereen. Daarom werd er de dag vooraf (maandagavond) een festival georganiseerd op White Beach. Hier kwamen 2500 mensen op af. Een gezellige drukte dus. Er waren verschillende podia en er werd flink feest gevierd. Een geslaagd feest kan ik wel zeggen!

Gisteren tijdens Keti Koti heb ik eerst heerlijk uitgeslapen na een avond goed feesten. Hierna ben ik samen met Margot en Sanne (Huisgenootjes van Roger) naar het centrum gegaan. Hier hadden mensen allemaal tentjes met eten en souvenirs staan waar je rond kon kijken. Het was erg druk, maar wel een gezellige middag. Ook hier heb ik helaas niet zoveel foto's van omdat de mensen het niet altijd oprijs stellen dat er foto's worden gemaakt.

Vandaag heb ik samen met Sanne een cadeautje gekocht voor Floor. Zij is morgen (3 juli) jarig. We gaan dan gezellig met z'n allen bij de oma van Floor eten om haar jaardag te vieren.


Verder ben ik op dit moment alleen in huis. Al mijn huisgenootjes zijn in de afgelopen 2 weken weer terug naar Nederland gegaan. Maar daarnaast heb ik wel een leuk vooruitzicht; Bart komt zaterdag hierheen!

Ik heb nog maar even om te genieten van het prachtige Suriname, en ga dat ook zeker doen!

Voor nu; Een fijne avond, of voor de mensen in Nederland: Welterusten.

Liefs, Anne

  • 03 Juli 2014 - 07:11

    Mama:

    Wat heb jij de afgelopen 5 maanden veel gezien en beleefd. Een avontuur om nooit meer te vergeten. Geniet nog van je laatste twee weken in Suriname samen met Bart.
    Tot over twee weken!

  • 03 Juli 2014 - 17:42

    Tante Henny:

    Geniet nog maar lekker van deze laatste weken in Suriname. Maar ik vind het ook een leuk vooruitzicht dat je binnenkort weer naar huis komt. Kunnen wij jou een brasa en bosi geven.

  • 03 Juli 2014 - 17:42

    Tante Henny:

    Geniet nog maar lekker van deze laatste weken in Suriname. Maar ik vind het ook een leuk vooruitzicht dat je binnenkort weer naar huis komt. Kunnen wij jou een brasa en bosi geven.

  • 04 Juli 2014 - 18:40

    Tineke:

    Hoi Anne

    Ik kan me helemaal voorstellen dat af en toe de zin en inspiratie ontbreekt om een verslag te schrijven....maar het is voor ons zo fijn om te kunnen lezen over jouw belevenissen.
    Wat een prachtige kleding voor al die kindjes!
    Wist je dat de echte/originele wax-stoffen ( met die mooie Afrikaanse prints) oorspronkelijk van de Vlisco-fabriek uit Helmond komen? ( moet je maar eens kijken; als het de echte zijn, staat er Vlisco-Helmond in de rand gedrukt....
    Als je dit leest is Bart al ( bijna) onderweg. Het aftellen is begonnen.
    Ik wens jullie heel veel plezier samen en een goeie reis naar huis!

    Groet

    Tineke

  • 04 Juli 2014 - 21:21

    Paulien:

    hallo Anne

    Anne nog heel veel plezier de
    Laatste 2 weken samen met Bart.
    Tot over 2 weken.

    Gr.Harry en paulien

  • 05 Juli 2014 - 13:08

    Marian Van Diessen:

    hoi anne,

    ik vind prachtig van die kleding .en je hebt heel veel gezien en geleerd van stage dus je hebt belven gehad .
    En nu ga je met bart nog genieten van vakantie en wat gaan doen voor dat jij over twee weken weer thuis komt ik hoop dat jullie gezellig samen gaan .

    Ik ga twee cursussen volgen via mijn werk en ook thuis.

    Ik ben gisteravond bij adrie en ine wezen eten geweest.de rest weet ik nog niet maar zondag wel naar adrie en ine.

    groeten van je tante marian van diessen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 06 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1624
Totaal aantal bezoekers 25002

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Peru

24 April 2016 - 15 Mei 2016

Canada

01 Februari 2014 - 17 Juli 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: