Back to the real 'hard' life in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Diessen - WaarBenJij.nu Back to the real 'hard' life in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Diessen - WaarBenJij.nu

Back to the real 'hard' life in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Zoals de titel het al zegt; Terug naar het echte 'harde' leven in Suriname.
De vakantie met Yvon zit er weer op. Wat hebben we ontzettend genoten. Tijdens de vakantie hebben we erg veel leuke dingen gedaan.
Een aantal dingen heb ik in mijn vorige verslag geschreven. Maar ook daarna hebben we nog 2 leuke trips gemaakt.
Op dinsdagavond 29 april hebben we de dolfijnentour gedaan. Deze had ik al eens gedaan, maar toch was het erg leuk om het nog eens te doen.
Pas na ongeveer 3 kwartier varen kwamen we een dolfijn tegen. Even leek het erop dat er geen waren, maar gelukkig hebben we er genoeg kunnen spotten. Hiervan heb ik een aantal foto's en filmpjes kunnen maken. (De filmpjes kan ik helaas niet uploaden bij deze site)

Na deze leuke tour hebben we in de avond rustig aangedaan en zijn we op tijd gaan slapen voor de volgende dag.
In de ochtend had ik afgesproken om met de kinderen van de naschoolse opvang (van mijn stage) mee te gaan als begeleider naar Paramaribo ZOO. Hier moesten wij om half 10 aanwezig zijn zodat we de kinderen mee rond konden begeleiden. De dierentuin op zich was niet zo veel, maar het was wel een erg gezellige ochtend met de kinderen.
Hierna zijn we snel naar huis gelopen zodat we om half 1 weer klaar stonden voor de taxi die ons naar Leonsberg bracht. Dit is een pier waar veel boten vanaf vertrekken.
Wij gingen met de boot naar Matapica. Dit is een plek bij de Atlantische oceaan waar zeeschildpadden eieren komen leggen.
Tijdens de boottocht zijn we tussen Mangrove door gevaren en hebben we zelfs een stuk moeten klunen met de boot. Op de heenweg was dit een zware opgave aangezien we maar met 4 personen in totaal waren. Na 20 minuten hadden we de boot pas over een klein heuveltje heen getild omdat de boot erg zwaar was. Wel was het weer een ervaring die we niet snel zullen vergeten.
Eenmaal op Matapica aangekomen hebben we lekker even 'gezwommen' in de oceaan. Nouja, zwemmen... Het was meer opletten dat we niet zouden verdrinken tussen de hoge golven.
Rond een uur of 7 hebben we lekker avondeten op met z'n allen, wat erg lekker was! Na het eten mochten Yvon en ik mee kaaimannen gaan vangen met het bootje en een gids.
Allereerst werd er een kleine kaaiman gevangen die ik op mijn schoot vast moest houden. (Welliswaar met een stiekje om zijn bek zodat hij niet kon bijten)
Yvon wilde ook een kaaiman voor zichzelf. We gingen dus nog verder op zoek naar een kaaiman die de gids, jawel; met blote handen, kon vangen.
Voor Yvon had hij een kaaiman gevangen van ongeveer 1,20 meter.
Zij mocht deze kaaiman op schoot houden, wat ze uiteraard een pretje vond. Maar ze zeggen; Eigen schuld, dikke bult.

De grote kaaiman hebben we uiteindelijk meegenomen en aan de rest van de groep laten zien. Na een paar foto's gemaakt te hebben, heeft de gids de kaaiman weer vrijgelaten.

Hierna zijn we opzoek gegaan naar schildpadden op het strand.
Na kort zoeken kwamen we een leatherback schildpad (Van 1,5 à 2 meter) tegen die net begonnen was aan het legproces.
Allereerst graaft de schildpad een gat in de grond waar ze ongeveer 1,5 uur over doet. Vervolgens legt ze daar haar eieren in. Ongeveer 70 tot 100 eieren per keer. Hierna gooit ze het gat dicht en gaat het camoufleren. Hierbij draait ze een rondje over het zand zodat de plek niet meer zichtbaar is waar de eieren liggen. Op deze manier worden ze niet geroofd. Vervolgens loopt ze weer terug de zee in.
Ik heb een stukje gefilmd bij het legproces.(https://www.facebook.com/photo.php?v=594282244012865&set=vb.100002932845108&type=2&theater)
Ik hoop dat jullie het filmpje kunnen zien.
Helaas heb ik geen foto's kunnen maken omdat we niet mochten flitsen bij de schildpadden. Bij de onderstaande link staat wat informatie en foto's van de leatherback schildpad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lederschildpad

Nadat we het legproces gezien hadden zijn we gaan slapen.
De volgende dag zijn we weer richting huis gegaan via de prachtige weg door verschillende kreekjes.

Verder heb ik op zaterdag als afsluiting met Yvon de houten Basiliek bezocht waar Peerke Donders ligt begraven. (Ja mam, je hebt gelijk. Hij ligt daar begraven. Ik ga nog een keer terug om ook dat te fotograferen)

Op zaterdag middag is Yvon naar huis vertrokken. Op dit moment is ze allang weer veilig en wel in Nederland.
Nadat ze weg is gegaan heb ik lekker rustig aan gedaan en mijn stage voorbereid. Want ja, die is vandaag weer begonnen!

Zoals jullie merken doe ik veel leuke dingen, maar ook ga ik nog wel eens naar stage toe. Voor nu ga ik lekker slapen. Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik weer iets leuks meemaak!

Even iets anders; Ik heb een woordenboek gekocht over het Sranantongo. Wanneer ik terug ben in Nederland hoop ik dit vloeiend te kunnen spreken. Ik ga in ieder geval mijn best doen.

Heel veel liefs uit Sranan!

  • 06 Mei 2014 - 17:11

    Mama:

    Wat maak je toch veel spannende en leuke dingen mee. Maar ja soms is het leven zwaar. Dan moet je weer naar je stage en is de vakantie voorbij. Ik heb (bijna) medelijden met je.
    Anne, natuurlijk heb ik gelijk. Moeders hebben toch altijd gelijk.
    Ik ben benieuwd hoe Sranantongo klinkt. Hoor ik binnenkort wel op skype.
    Heel veel groetjes uit het koude, natte Liempde. Xxx

  • 06 Mei 2014 - 18:17

    Theo Van Diessen:

    Dag Anne, zo te zien maak je het gelukkig nog steeds goed daar in het verre suriname.
    Je hebt dadelijk als je terug bent in nederland, een flinke ervaring achter de rug waar je hopelijk met veel plezier op terug kunt kijken.
    Maar ik ben samen met tante toos blij dat je het goed maakt en hoop dat dat ook zo blijft de komende tijd zolang je nog daar bent!
    Voorlopig het beste gewenst vanuit Nederland!

    Groetjes van tante toos en mij!

  • 06 Mei 2014 - 19:49

    Tineke:

    Dag Anne
    Sinds jij daar in Suriname zit, lijkt het wel alsof er hier veel meer in de krant wordt geschreven over Suriname, dan voorheen. Dat is natuurlijk niet echt zo, maar het valt mij nu in elk geval veel meer op!
    ( ja, ja, zo heb ik je laatst ( toen ik hierover in de krant had gelezen) e getipt voor die houten basiliek en het graf van Peerke Donders....)
    Deze week stond er een bericht in dat er veel schildpaddeneieren ( mooi woord voor wordfeud!) worden gestolen en dat er bewakingstroepen op uitgestuurd worden. Grappig dat dat zo bij jouw belevenissen aansluit!
    Jan en ik hebben lang geleden het eier-leg-proces ook gezien in Costa Rica; Bijzonder om mee te maken!
    Dat zijn van die ervaringen die pakt niemand je meer af en die neem jij de rest van je leven mee!
    Ik hoop dat je daar nog veel mooie ervaringen op gaat doen! Carpe Diem!
    Groetjes uit een droog Vlijmen. ( goh in Liempde nat en hier werkelijk geen drup gevallen; zelfs vanmiddag nog buiten gezeten) Zo zie je maar hoe plaatselijk buien kunnen zijn.....
    Tineke

  • 09 Mei 2014 - 12:56

    Ria Van De Wetering:

    Hoi Anne ,

    Wat heb jij een leuk leventje het afgelopen klein half jaartje, beetje om jaloers op te worden!!! Maar het is je natuurlijk van harte gegund. Het zal je niet meevallen om weer te kunnen aarden hier in het koude natte kikkerlandje. Maar het wordt hier ook steeds beter hoor dus als je terugkomt is het mss wel net zo warm als nu bij jou. Heeeeeel veeeeeel plezier nog met je stage en met de vele nieuwe vrienden om je heen.

    Ria

  • 12 Mei 2014 - 13:54

    Anne:

    @Mama; Fijn dat je medelijden met me hebt. Het is inderdaad weer zwaar op stage. Haha!
    @Ome Theo; Het gaat inderdaad nog steeds goed, en ik maak veel leuke dingen mee. Ook dit weekend weer op trip geweest, waar morgen een verslag van komt!
    @Tante Tineke; Wat leuk dat je telkens dingen leest over Suriname! Ik zal hier zeker nog vele leuke ervaringen meemaken. Het is erg leuk hier!
    @Ria; Ja, ik hoop ook dat het dan lekker weer is. Anders gaat mijn (beetje) bruine kleurtje er weer af.
    Nog gefeliciteerd met Marcel. Ik hoop dat het een gezellig feestje is geweest.

    Xxx uit Parmaribo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 06 Okt. 2013
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 25004

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Peru

24 April 2016 - 15 Mei 2016

Canada

01 Februari 2014 - 17 Juli 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: